Obsługa tradycyjnego aparatu średnioformatowego

Obsługa tradycyjnego aparatu średnio-formatowego znacznie różni się od fotografowania obecnie sprzedawanym sprzętem. Pierwszą i zarazem najbardziej oczywistą różnicą jest sposób kadrowania i ustawiania ostrości. Większość zabytkowych aparatów nie posiada wizjera a kadrowanie i ustawianie ostrości odbywa się poprzez patrzenie z góry bezpośrednio na matówkę.

Główną różnicą jest jednak sposób naciągania i zwalniania migawki oraz przewijania filmu. Małoobrazkowe lustrzanki nawet te z lat 50 i 60 miały połączony mechanizm przewijania filmu i naciągania migawki, tak więc nie było możliwości przypadkowego naświetlenia podwójnie jednej klatki filmu. Aparaty średnio-formatowe z tego okresu takie jak Start lub Lubitel wymagały wykonania tych czynności osobno.

- Przewijanie filmu – film przewija się pokrętłem znajdującym się na bocznej ścianie aparatu. Utrudnieniem w wykonaniu tej czynności jest jednak fakt iż w aparatach tego typu nie ma mechanizmu odmierzającego kolejne klatki. Określenie prawidłowej odległości między klatkami jest możliwe obserwując okienko z czerwoną szybką na tylnej ścianie. Widać w nim aktualny numer klatki, który jest nadrukowany na papierze powlekającym film. Filmy zwojowe nie posiadają kasetki, błona jest nawinięta na szpulę wraz z czarnym papierem. Materiał światłoczuły jest przyklejony na końcach do papieru, natomiast na początku i końcu rolki nawinięty jest sam papier zapobiegający prześwietleniu.

- Naciąganie migawki – dźwignia do naciągania migawki znajduje się przy obiektywie. Pociągając ją w dół naciąga się mechanizm. Obok znajduje się także spust migawki i pierścień do ustawiania przysłony oraz czasu naświetlania.

Naciąganie migawki Obsługa tradycyjnego aparatu średnioformatowego

Zobacz więcej artykułów

Strona Główna

© 2010-2016 FOTOIN.NET Polityka Prywatności