Oświetlenie studyjne

Lampy fotograficzne dzielimy na:

- Lampy Światła Stałego - Halogeny o temperaturze świecenia 3600 K. Główną zaletą tych lamp jest to, iż dokładnie widzimy efekt pojawiający się na fotografowanym przedmiocie. Wadami natomiast są stosunkowo słaba moc świecenia i bardzo szybkie nagrzewanie się (kłopotliwe jest oświetlanie dużych przedmiotów, ponieważ przy wielu włączonych lampach temperatura w pomieszczeniu szybko wzrasta). Należy także pamiętać, że jeśli chcemy fotografować przy świetle stałym na negatywie barwnym należy zapoznać się ze sposobami zmiany temperatury barwowej tych lamp lub materiału światłoczułego. Nie mają tych problemów użytkownicy cyfrówek.

- Lampy Błyskowe - Najczęściej stosowane w fotografii studyjnej. Temperatura świecenia 5500 K (światło dzienne), nie nagrzewają się (z wyjątkiem pilota), duża moc świecenia. Największą wadą tego rodzaju światła jest to, iż nie zawsze widzimy efekt przed zrobieniem zdjęcia. Większość studyjnych lamp błyskowych posiada pilota (pilot - jest to żarówka światła ciągłego wbudowana w lampę błyskową w celu określenia prawidłowego kierunku.

Przejdźmy do sposobu ustawiania świateł w studio. Przedstawione poniżej rysunki są jedynie podpowiedzią, ponieważ w praktyce robiąc każdą fotografię należy ustawiać światła w inny sposób.

Ustawienie jednej lampy w fotografii portretowej Ustawienie lamp w studio fotograficznym

Jedna lampa ustawiona od kamery

Sposoby ustawienia dwóch lamp

A - Lampa nr 1 ma charakter wypełnienia (światło rozproszone), natomiast lampa nr 2 jest światłem rysującym. Ustawienie to charakteryzuje się dosyć równym oświetleniem postaci.

B - Lampa nr 1 i 2 ustawione po tej samej stronie aparatu. Charakteryzuje się nieco mniej równym oświetleniem niż ustawienie A jednak cień jest mniejszy niż w przypadku użycia jednej lampy.

Sposób ustawienia trzech lamp

Zobacz pozostałe artykuły z działu Podstawy Fotografii

Strona Główna

© 2010-2016 FOTOIN.NET Polityka Prywatności